For at en forhandler/mekaniker kan aflevere en skrotbil, som er modtaget i bytte og dermed ikke sidste registerede ejer af, skal man være oprettet som forhandler i det elektroniske skrotningssystem (DUS). Dette kan ske ved at rette henvendelse til Lene Berg Moshage på lene@74626800.dk
Dette betyder så også, at man som forhandler står listet som modtager af skrotbiler, hvilket ikke altid er helt hensigtsmæssigt, da forhandleren/mekanikeren så skal sørge for transport til Sønderjydsk Autoophug ApS. Der kan altid henvises til at man kan aflevere sin skrotbil ved Sønderjydsk Autoophug ApS.
Når man er blevet oprettet som "forhandler" og modtager en skrotbil, skal der logges på virk.dk og søges på ”Miljøbehandling af biler” og oprettes en salgssag.
Herefter udfyldes de relevante felter, hvorefter den sidste registrerede ejer besked om at der ønskes at skrotte bilen.
Nedenstående svar er fra Miljøstyrelsen omkring en ”salgssag”:
”Hvis I har oprettet en salgssag på en kunde er det fordi I mener at I evt. vil kunne sælge bilen. Der går så en besked afsted til kundens e-boks, hvor kunden bliver bedt om at logge på borger.dk og godkende den anmodning fra jer, der ligger der. Hvis kunden godkender denne transaktion, betyder det, at såfremt I ikke kan sælge bilen indenfor 6 måneder, så kan I modtage skrotningsgodtgørelsen. Dette gøres ved at trykke indberet i stedet for solgt, som du skal trykke, hvis du kan sælge bilen. Trykker du indberet til skrot, så vil skrotpræmien tilfalde jer som forhandler.”
Klik her hvis du vil kontakte os, eller har spørgsmål vedr. skrotning af dit køretøj.